Veelgestelde vragen over letselschade

Veelgestelde vragen over letselschade

Als letselschade kantoor merken we dat cliënten vaak met heel wat vragen worstelen. Veel van die vragen komen dan ook keer op keer terug. Hieronder vind je dan ook een overzicht van enkele veelgestelde vragen over letselschade. Natuurlijk voorzien wij ze ook gewoon van een antwoord. # 1. Hoe hoog zal de schadevergoeding zijn? Dat kunnen wij nooit vooraf zeggen. De hoegrootheid van de schadevergoeding is immers afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan het soort letsel maar ook aan de gevolgen ervan. Bovendien zal de schadevergoeding lang niet alleen de schadepost letselschade bevatten. Ook andere schadeposten, waarbij we onder andere denken aan de smartengeldvergoeding, zullen immers opgenomen worden. Tot slot is en blijft een schadeclaim altijd wel een beetje onderhandelen. Wij zullen immers steeds het maximale nastreven maar ook hier kunnen meningsverschillen ontstaan. # 2. Wanneer krijg ik een vergoeding van de schade? Weet alvast dat een volledig letselschadetraject heel wat tijd in beslag neemt. Hoe lang? Dat is afhankelijk van het moment waarop de medische eindtoestand bereikt wordt, hoe de onderhandelingen met de verzekeraar verlopen en de eventuele noodzaak om te procederen. Wel zullen wij steeds voorschotten vragen opdat jij de kosten op korte termijn gewoon kan blijven betalen. In principe kan je al vrij snel een eerste voorschot verwachten, hoewel ook dat geen zekerheid is. Tijdens het intake gesprek kan de advocaat jou echter de nodige informatie bezorgen. # 3. Wat zijn de kosten van een letselschade advocaat? Tijdens het intake gesprek zal de advocaat reeds een overzicht van de kosten kunnen overmaken. Toch hoeft dat lang niet te betekenen dat jij die moet betalen. Indien de andere partij aansprakelijk is, zal die andere partij immers ook de kosten voor rechtsbijstand dienen te vergoeden. Wij verhalen onze facturen dan rechtstreeks bij die partij. Ook kan het mogelijk zijn dat je recht hebt op kosteloze bijstand of dat jouw rechtsbijstandsverzekering tussenbeide komt. SAP Letselschade Advocaten zal steeds een en ander voor jou bekijken. # 4. Hoe verloopt het letselschadetraject? In principe gaan we steeds van start met een vrijblijvend intake gesprek. Zijn we het eens over de manier van werken? Dan zullen we de andere partij aansprakelijk stellen. We trachten dan een erkenning van die aansprakelijkheid te bekomen. Wil de tegenpartij de aansprakelijkheid niet erkennen? Dan zullen we de rechter om hulp moeten vragen. Vervolgens start het medisch traject waarbij het patiëntendossier een belangrijke rol speelt. De verzamelde gegevens stellen ons in staat om de schadevergoeding te begroten. In de tussentijd vragen we uiteraard voorschotten aan de verzekeraar, zo hoef jij niet al te lang op jouw vergoeding te wachten. Uiteindelijk wordt de schadeclaim aan de verzekeraar voorgelegd en trachten we een overeenstemming te vinden waarbij jij de hoogst mogelijke schadevergoeding verkrijgt. Indien dat noodzakelijk is, zullen we ook hier een deelgeschilprocedure voeren. Tot slot volgt de overeenkomst en de feitelijke uitbetaling van de letselschadevergoeding. # 5. Kan ik ook zelf iets doen? Natuurlijk! Tijdens het gehele letselschadetraject plegen wij graag overleg met de cliënt. Jij staat dan ook centraal en we hebben jouw medewerking af en toe wel eens nodig. Zo kunnen we jou bijvoorbeeld doorverwijzen naar een onafhankelijk specialist die de nodige vaststellingen kan doen. Die vaststellingen helpen ons dan bij het begroten van de schade. Bovendien adviseren we ook steeds om een overzicht bij te houden van alle kosten die je maakt ten gevolge van het ongeval. De door jou verzamelde bonnetjes kunnen wij dan gebruiken om onze schadeclaim vorm te geven.