Wat is de aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken?

Wat is de aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken?

‘’Ik ga niet meer vijf dagen per week op kantoor werken’’. Een uitspraak die door veel mensen gedaan werd sinds ze door het coronavirus verplicht werden thuis te werken. Dit verandert veel. De werkgever heeft minder zicht op de omstandigheden van de werknemers. Het levert verschillende vragen op. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de werkgever met thuiswerken? En: wanneer is iets een bedrijfsongeval bij thuiswerken?

Zorgplicht en thuiswerken

Iedere werkgever heeft een zorgplicht. Dit betekent in het kort dat je werkgever ervoor moet zorgen dat je zo veilig en gezond mogelijk kunt werken. Als je in hetzelfde pand bent als je werkgever kan hij de werkomstandigheden in de gaten houden. Als je vanuit huis werkt is dat lastiger. Toch is het dan ook de verantwoordelijkheid van de werkgever om een bedrijfsongeval bij thuiswerken te voorkomen. De aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken is wat dat betreft niet anders dan wanneer je niet thuis werkt. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever dat je thuiswerkplek ergonomisch verantwoord is. Is dit niet het geval en krijg je daardoor klachten, dan valt dit onder de aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken.

Bedrijfsongeval als thuiswerken niet ergonomisch verantwoord kan

Je werkgever moet dus ook als je thuis werkt in de gaten houden of je werkplek aan de ergonomische voorwaarden voldoet. Dit betekent niet dat hij bij jou thuis moet komen om te kijken hoe alles eruit ziet. Het is voldoende als hij je duidelijke instructies geeft. Als hij deze instructies over de inrichting van je werkplek geeft is aan de verantwoordelijkheid van de werkgever voldaan. Maar over welke dingen moet je dan instructies krijgen van je werkgever? Onder andere over de volgende dingen:

  1. Het beeldscherm moet op de juiste ooghoogte staan
  2. De stoel en tafel moeten goed op elkaar afgestemd zijn
  3. Hoe je op een veilige manier kabels weg kunt werken. Zo is er zo min mogelijk gevaar dat je over deze kabels valt en wordt een bedrijfsongeval bij thuiswerken voorkomen
  4. Hoe kies je een werkplek? Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om je te laten weten dat het belangrijk is dat je een plek kiest met voldoende daglicht
  5. Ook moet een werkgever je laten weten dat je pauzes belangrijk zijn. Het is niet de bedoeling dat je de hele dag doorwerkt zonder te stoppen of je lunch achter je bureau opeet. Eerder schreef SAP advocaat John Roth dat de meeste mensen die thuiswerken niet regelmatig pauzeren.

 Voor sommige van deze instructies is het genoeg om het schriftelijk te laten weten. In andere gevallen is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om een afbeelding of video mee te sturen.

Bedrijfsongeval bij thuiswerken door verkeerde materialen

Naast instructies moet een werkgever ook materialen beschikbaar stellen die voor een gezondere en veiligere werkplek zorgen. Je kunt namelijk niet veilig en gezond werken als je bijvoorbeeld op de grond moet zitten. Als je een ongeval krijgt door gemis van bijvoorbeeld deze materialen, valt dat onder de aansprakelijkheid van de werkgever, ook bij thuiswerken:

  1. Goede, ergonomisch verantwoorde stoel en bureau
  2. Een extra beeldscherm
  3. Goed toetsenbord en een goede muis
  4. Een monitorstandaard zodat je het beeldscherm op de juiste hoogte en op de juiste afstand van je ogen kunt zetten

Het is natuurlijk afhankelijk van het soort werk dat je doet of al deze instructies en materialen ook voor jou gelden.

Wanneer valt een ongeval niet onder de aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken?

Niet alle omstandigheden zijn hetzelfde als je vanuit huis werkt of vanuit een kantoor. Daarom gelden ook niet alle zelfde regels voor de aansprakelijkheid van de werkgever bij thuiswerken als wanneer je op kantoor werkt. Zo is een werkgever niet aansprakelijk voor jouw valpartij als jij zelf troep op de grond laat liggen. Ook zijn dingen als het vrijhouden van nooduitgangen en de brandveiligheid jouw eigen verantwoordelijkheid. Dit heeft ermee te maken dat de zorgplicht van de werkgever alleen over de werkplek gaat. Dit is het stuk van je huis waar je ook echt aan het werk bent. Vaak is de nooduitgang bijvoorbeeld niet in dit stuk. De ruimte waar je werkt kan bijvoorbeeld een losse kamer zijn die je als werkkamer gebruikt. Als je die ruimte niet hebt in je huis, dan kan het ook het stukje keukentafel zijn waar je aan zit te werken. De verantwoordelijkheid van de werkgever gaat dan ook alleen over die stukken. Dit betekent ook dat een werkgever jou nooit mag vragen om andere ruimtes van je huis te laten zien. Ook mag je werkgever geen eisen stellen over de inrichting van andere ruimtes.

Je bent het slachtoffer van een bedrijfsongeval bij thuiswerken, wat nu?

Het kan ingewikkeld zijn om zeker te weten of je het slachtoffer bent van een bedrijfsongeval bij thuiswerken. Zeker als je nog nooit te maken hebt gehad met een ongeval komt er in zo’n geval veel op je af. Een letselschade advocaat van SAP kan je hierin bijstaan. Zij weten niet alleen hoe ze de werkgever aansprakelijk moeten stellen, maar weten ook wat er verder nog op je af gaat komen. Zo kunnen ze je daar vooraf vast op voorbereiden. Je kunt altijd vrijblijvend en gratis contact opnemen. Dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden en of je recht hebt op een schadevergoeding van je werkgever. Als de werkgever aansprakelijk blijkt, moet hij de rest van de samenwerking tussen jou en ons vergoeden. Als je eerst meer wilt weten over bedrijfsongevallen, kun je daar meer over lezen op onze pagina over bedrijfsongevallen.