vliegveld

ongeluk Schiphol

Een ongeluk op Schiphol is lang geen uitzondering

 

Op 19 september 1916 landde het eerste vliegtuig op Schiphol en sindsdien is de economische betekenis van Schiphol alleen maar toegenomen. Er werken intussen ongeveer 68.000 mensen en dat bij ruim 800 verschillende bedrijven. Vanaf 97 landen wordt er van en naar Schiphol gevlogen en al die luchtvaartmaatschappijen nemen hun eigen personeel mee. Het hoeft niet te verbazen dat er wel vaker een bedrijfsongeval op Schiphol plaatsvindt.

 

Het risico op een ongeluk op Schiphol is erg groot

 

Recente cijfers bevestigen dat een ongeluk op Schiphol niet zo uitzonderlijk is. In de eerste negen maanden van 2019 waren er bijvoorbeeld al dertien arbeidsongevallen, waarvan een dodelijk ongeval op Schiphol en twee arbeidsongevallen met een blijvend letsel. Volgens een rapportage van de luchtvaartinspectie ILT vindt ongeveer 40% van de veiligheidsincidenten bij de grondafhandeling plaats. Het heeft het onder andere over (milde) botsingen tussen voertuigen, botsingen met taxiënde vliegtuigen en een aanrijding met een aviobrug.

 

Oorzaken voor het hoge risico op een ongeluk op Schiphol

 

Dat er al eens een ongeluk op Schiphol gebeurt, heeft veel te maken met de bedrijvigheid. Waar er veel wordt gewerkt, kunnen er nu eenmaal ongelukken gebeuren. Maar er zijn ook andere factoren die een rol spelen. Volgens een rapport van de luchtvaartinspectie ervaart een groot deel van het grondpersoneel een hoge werkdruk, vooral wanneer er collega's ziek uitvallen en tijdens het hoogseizoen. Er is vaak te weinig personeel beschikbaar en dus moet men maar jachtig werken. Dat vergroot natuurlijk het risico dat een ongeluk Schiphol vandaag, morgen of op een ander moment treft.

 

Hoge werkdruk en angst om incidenten te melden

 

Volgens de FNV, de Federatie Nederlandse Vakbeweging, durven veel grondmedewerkers onveilige situaties niet te melden. Terwijl vliegend personeel wordt aangemoedigd om incidenten te melden, is dat bij grondpersoneel anders. De bereidheid om veiligheidsincidenten te melden, zou er erg laag liggen. En dat vergroot natuurlijk de kans dat er op Schiphol een ongeluk vandaag of op een ander moment plaatsvindt.

 

Een andere factor die het risico op een ongeluk op Schiphol vergroot, is het hoge personeelsverloop. Dat is dan weer een gevolg van de werkdruk die men er ervaart. Er zijn heel wat flexwerkers en uitzendkrachten aan de slag, mensen die in een nieuwe werkomgeving terechtkomen en die niet altijd goed op de hoogte zijn van de risico's. Ook dat vergroot het risico op een ongeval in Schiphol-Oost of elders op Luchthaven Schiphol. Niet alleen de FNV vindt de veiligheid op de luchthaven onder de maat. Ook de politieke druk om de veiligheid te verbeteren en het aantal bedrijfsongevallen terug te dringen, neemt al jaren toe.

 

Afgelopen jaren vonden er verschillende ongelukken plaats

 

De afgelopen jaren heeft de luchthaven naar eigen zeggen belangrijke stappen gezet om het risico op een ongeluk op Schiphol te verminderen. Zo promoot het het delen van voertuigen en apparatuur tussen afhandelaren om de werkdruk te doen afnemen, wat het risico op een ongeluk op Schiphol doet afnemen.

 

Desondanks kon de luchthaven niet voorkomen dat er ook in 2021 opnieuw een ongeluk op Schiphol plaatsvond. Bij een ongeluk op Schiphol in maart 2021 raakte een werknemer bekneld onder een vrachtwagen. Er werd toen onder meer een traumateam ingezet om het slachtoffer te stabiliseren en naar het ziekenhuis te vervoeren. In 2020 kreeg een heftruckchauffeur een pallet op zijn hand tijdens een pijnlijk arbeidsongeval. In 2019 kreeg een andere werknemer bij een ongeluk op Schiphol nog een volledige pallet met natuurstenen over zich heen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe een ongeluk Schiphol jaar na jaar opschrikt.

 

Bent u werkzaam op Schiphol en bent u het slachtoffer geworden van een ongeluk op Schiphol? Dan is het in veel gevallen mogelijk om uw werkgever hiervoor aansprakelijk te stellen. Bespreek het met een van onze letsel advocaten en samen gaan we de mogelijkheden na.