Wie is er aansprakelijk bij een kop-staartbotsing?

Wie is er aansprakelijk bij een kop-staartbotsing?

Een kop-staartbotsing is een ongeval waarbij een bestuurder van achteren wordt aangereden door een andere bestuurder van een motorvoertuig. Dit type verkeersongeval komt vaak voor in de stad, maar ook tijdens files op snelwegen zijn ze niet ongewoon. Een klein tikje met grote gevolgen... Soms bestaan deze verkeersongevallen enkel uit blikschade (materiële schade), maar soms komt er letselschades bij zoals een whiplash (nekklachten, rugklachten of hoofdletsels).

Aansprakelijkheid bij kop-staartbotsing in de file

Tijdens de file zijn veel bestuurders met meer zaken bezig dan op het verkeer letten. Even de gsm checken, een klant bellen of wegdromen. Wie is er nu aansprakelijk in deze gevallen? Een bestuurder moet altijd voldoende afstand houden tussen hem en zijn voorganger (art. 19 RVV). Zo voorkom je een aanrijding in noodsituaties. Gebeurt dit niet door onze “bumperklever”, dan is de aanrijder in principe aansprakelijk. De voorligger zal dan geheel schadeloos worden gesteld. Soms ligt de fout dan weer bij de voorligger die bruusk remt: dan is die voorligger aansprakelijk (zie verder). Bij een kettingbotsing worden verschillende wagens dan weer tegen elkaar aan geduwd en is het lang niet duidelijk wie al dan niet aansprakelijk is. Hier hebben verzekeraars een oplossing gevonden: via een onderling akkoord vergoedt de verzekeraar van de achterliggende wagen de schade aan de wagen voor ‘m. Dat moet dure en moeilijke procedures voorkomen.

Aansprakelijkheid bij abrupt of plotseling remmen

Een bestuurder kan plotseling remmen zonder duidelijke verkeersreden en hierdoor aangereden worden door de achterliggende bestuurder. Hierbij zal de aansprakelijkheid liggen bij de eerste bestuurder. Het is namelijk verboden om zomaar te remmen. De aansprakelijkheid tussen de betrokkenen zal wel worden gedeeld indien de achterste bestuurder onvoldoende afstand heeft gehouden. Naderde de voorganger een oranje stoplicht en remde deze om die reden? Dan kan er terug een discussie ontstaan. Het is namelijk zo dat als je op een redelijkerwijs tijdige manier tot stilstand kon komen, je mag remmen. Als dit niet het geval is, dan zou je moeten doorrijden. Toch zal hier terug de vraag zijn of er voldoende afstand is bewaard door de achterligger. Een overstekend dier, is volgens de verkeerswet geen reden om plotseling te remmen. Het is geen verkeersnood. Je moet dus rekening houden met je achterliggers. Als je dat niet hebt gedaan, dan ligt de aansprakelijkheid bij jou. Toch heeft de jurisprudentie ook dat al gerelativeerd: bij provinciale wegen moeten alle bestuurders rekening houden met het risico op remgedrag door overstekende dieren. Hierdoor wordt het hanteren van voldoende afstand een stuk strikter en kan er sneller sprake zijn van een gedeelde aansprakelijkheid. Overigens zal dat sneller het geval zijn bij grote dieren (bv. een ree) dan bij kleine dieren (bv. een konijn). Het is niet zo dat rechters geen fan zijn van huppelende konijntjes, maar de noodzaak voor het remgedrag is nu eenmaal groter indien er ook rechtstreeks risico bestaat op (verregaande) eigen schade.

Aansprakelijkheid bij het afsnijden of andere manoeuvres

Een bestuurder van een voertuig mag manoeuvres uitvoeren als dit op een veilige manier kan. Als hij een bestuurder afsnijdt en hierdoor een kop-staartbotsing veroorzaakt, is de achterligger niet aansprakelijk. Hij heeft namelijk voldoende afstand gehouden, maar de voorligger heeft een gevaarlijke situatie gecreëerd.

Aansprakelijkheid bij kop-staartbotsing in stilstand of geparkeerd

Het is vaak zo dat de bestuurder die op een stilstaand of geparkeerd voertuig inrijdt, aansprakelijk is. Hij moet namelijk zijn voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Niet altijd wordt de achterligger aansprakelijk gesteld. Als de situatie redelijkerwijs onvoorzienbaar was, zal de voorligger aansprakelijk zijn. Zo kan een bestuurder niet bedacht zijn op elk obstakel op de weg. Een stilstaande of geparkeerde wagen of motor op de snelweg is een voorbeeld hiervan. Op andere wegen of na een bocht, zullen enkel de feitelijke omstandigheden een duidelijk antwoord bieden. Vaak ontstaan hier al snel discussies en zal een deelgeschilprocedure zich opdringen.

Moeilijke aansprakelijkheidskwestie

Bovenstaande voorbeelden tonen aan hoe een eenvoudige kop-staartbotsing toch al snel in een heel ingewikkelde materie kan resulteren. Vooral wanneer aangehaald wordt dat jij “onvoldoende afstand hield” bij het bruusk remmen van de voorligger, is het belangrijk om een letselschade advocaat te raadplegen. Een eigen schuld van 20 % kan bijvoorbeeld al ingrijpende gevolgen hebben voor de uiteindelijke schadevergoeding. Een letselschade advocaat zal dan ook het hoogst haalbare resultaat garanderen. Bij SAP Letselschade Advocaten staan ze alvast voor jou klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor of gewoon bij jou thuis.