Geen aansprakelijkheid erkend bij een verkeersongeval

Geen aansprakelijkheid erkend bij een verkeersongeval

Een ongeval kan zorgen voor heel veel schade. Je maakt tijdens de revalidatie of zelfs erna een hoop meer kosten dan je gemaakt zou hebben zonder ongeval. Als jij niet aansprakelijk bent voor het ongeval is dat extra vervelend. Maar wat als degene die wel aansprakelijk is ook geen aansprakelijkheid erkent?

Om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding, moet iemand aansprakelijkheid erkennen. Als er geen aansprakelijkheid erkend wordt, is er niemand die ‘’moet’’ betalen. Dit is niet eerlijk als jij als slachtoffer op die manier met de schade en kosten blijft zitten, terwijl iemand anders aansprakelijk is. Er is niet altijd onenigheid over de aansprakelijkheid. Soms gaat het op een soepele manier. Maar hoe werkt dat, schade verhalen en dus iemand aansprakelijk stellen?

Stappenplan schade verhalen en aansprakelijk stellen

In dit voorbeeld kijken we naar een aanrijding tussen twee auto’s. Het gaat om een verkeersongeval. Ook bij een bedrijfsongeval of een ander soort ongeval kan aansprakelijkheid wel of niet erkent worden. Deze situaties kunnen iets anders in elkaar zitten. Het is goed om te onthouden als je zelf in een situatie zit waar wel of geen aansprakelijkheid erkend wordt, dat het iets anders kan zijn dan in dit voorbeeld.

De eerste stap: gegevens verzamelen

Het is na een verkeersongeval belangrijk dat je met de betrokkenen samen gegevens uitwisselt. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om samen het Europese schadeformulier in te vullen. Let er op dat dit ook echt samen gebeurt, dan kan hier later geen onenigheid meer over ontstaan. Een tip: maak een foto van het schadeformulier wanneer deze volledig ingevuld is. Het is voor de zekerheid. Mocht er dan later nog iets veranderd worden op het formulier dan heb jij bewijs van hoe het eerst ingevuld was. Als er mensen zijn die het ongeval hebben zien gebeuren, schrijf dan ook hun gegevens op. Mocht er later geen aansprakelijkheid erkend worden omdat de betrokkenen een ander verhaal hebben, dan kunnen getuigen vertellen wat ze gezien hebben. Naast de gegevens van getuigen, is het uiteraard ook belangrijk om de gegevens van de verzekering van de andere partij op te schrijven. Tot slot is het heel handig om foto’s te maken van het ongeval. Als er twee auto’s tegen elkaar aan gereden zijn, maak de foto dan voordat de voertuigen verplaatst zijn. Pas wel op! Doe dit alleen als het veilig kan.

Daarna: verzekeringen

Sommige mensen hebben een rechtsbijstandsverzekering. Dit is een verzekering voor het geval je een juridische situatie bij de hand krijgt. Als jij zo’n verzekering hebt, schakel deze dan in. De verzekeringsmaatschappij kan je helpen met de schade verhalen en weet ook wat te doen als de andere partij geen aansprakelijkheid erkent. Daarnaast moet de autoverzekering weten dat er een ongeval gebeurd is. Je verzekeraar zal de kosten in de meeste gevallen in eerste instantie voor je vergoeden. Daarna wordt gekeken naar aansprakelijkheid.

Vervolgens stel je andere partij aansprakelijk

Als het ongeluk niet jouw schuld is, kun je de andere partij aansprakelijk stellen. Je stelt in principe de verzekeraar van de andere partij aansprakelijk, behalve als je niet weet wie de verzekeraar is. Dit doe je met een brief. In deze brief geef je aan wat er gebeurd is en waarom de andere partij aansprakelijk is. Ook zet je in de brief of er getuigen bij het ongeval waren en wat de schade is die je hebt. Als er getuigen waren, dan kun je de verklaring van deze getuigen ook meesturen. Dit geeft extra gewicht aan jouw argumenten waarom de andere partij aansprakelijk is. Aan de hand van deze brief besluit de verzekeraar van de andere partij of hij wel of geen aansprakelijkheid erkent. Voor het aangeven van de schade die je hebt, kun je bijvoorbeeld aan een garage vragen wat de kosten gaan zijn voor de schade. Dit is een schade expertise.

Tot slot: de aansprakelijkheid wordt wel of niet erkent

In eerste instantie zijn er grofweg drie mogelijke antwoorden van de verzekeraar.

  1. De verzekeraar van de andere partij erkent de aansprakelijkheid. Dan zal hij daarna de schade uitkeren.
  2. De verzekeraar van de andere partij erkent geen aansprakelijkheid. Dit betekent dat hij de schade niet uit wil betalen.
  3. De verzekeraar van de andere partij erkent de schade gedeeltelijk. Het kan bij een ongeval zo zijn dat beide partijen aansprakelijk zijn. Dit is een lastige situatie. In zo’n situatie moet namelijk bepaald worden hoe de aansprakelijkheid verdeeld wordt. Dit hoeft niet altijd half-half te zijn. In dit geval is het altijd aan te raden om een juridisch specialist, zoals een letselschade advocaat, in te schakelen. Dan weet je dat er niks vergeten wordt en dat er goed naar jouw rechten omgekeken wordt.

Er wordt geen aansprakelijkheid erkent: wat dan?

Als er geen aansprakelijkheid erkend wordt door de andere partij of zijn verzekering, zit je in een lastige situatie. Zolang er geen erkenning van de aansprakelijkheid is, zal de verzekeraar namelijk jouw schade niet vergoeden. Als dat gebeurt is het de meest slimme optie om een deskundige in te schakelen. Een deskundige op dit gebied is een letselschade advocaat. Dit geeft niet alleen aan dat je serieus bent over je standpunt, maar een letselschade advocaat kan ook voor je naar de rechtbank gaan als jij en de andere partij er echt niet uitkomen. Dit geldt niet alleen voor het wel of niet erkennen van de aansprakelijkheid. Het kan ook zijn dat jullie het niet eens worden over de hoogte van de schade. In dat geval kan een letselschade advocaat ook helpen.

Hoe kan SAP Letselschade Advocaten helpen?

Alle advocaten die bij SAP Letselschade Advocaten werken zijn gespecialiseerd in letselschade. Dit betekent dat zij heel veel ervaring en kennis hebben in zaken zoals bijvoorbeeld verkeersongevallen. Ze zijn gewend aan contact met verzekeraars en kunnen er zo voor zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt. Het eerste contact is altijd gratis en vrijblijvend, dus ook als je alleen advies wilt of nog niet zeker bent, kun je bellen.