ongeluk met minderjarige fietser die op mobiele telefoon kijkt wie is verantwoordelijk

Veiliger verkeer

Als je aan een ongeluk denkt waarbij je letsel op kunt lopen, denk je al gauw aan een verkeersongeval. Om het verkeer veiliger te maken, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels en je hier ook aan te houden. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid in het verkeer?

Veiliger Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland zet zich in om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland veilig over straat kan. Uit hun onderzoek blijkt dat de veiligheid in het verkeer in Nederland achteruit gaat. In de eerste vier maanden van 2023 is er een stijging te zien van het aantal verkeersovertredingen, aldus Veilig Verkeer Nederland. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode. In de eerste vier maanden van 2023 zijn er ruim 9 procent meer verkeersovertredingen gemaakt dan in het eerste kwartaal van 2022.

Waar kan het veiliger?

De meeste boetes die in de eerste vier maanden van 2023 uitgeschreven zijn, zijn uitgeschreven voor te hardrijden, je telefoon vasthouden terwijl je in het verkeer bent, fietsen zonder verlichting en het niet dragen van een helm. De laatste was een beetje te verwachten, omdat dat over een relatief nieuwe wet gaat. De helmplicht is in januari van 2023 ingegaan.

Tips voor een veiligere verkeerssituatie

Veilig Verkeer Nederland geeft zelf tips om de weg en het verkeer veiliger te maken. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid, maar ook voor je portemonnee. De boetes voor deze overtredingen kunnen namelijk flink oplopen.

Check je snelheidsmeter in het verkeer

Het klinkt misschien voor veel mensen als iets wat heel logisch is: je snelheidsmeter in de gaten houden. Toch blijkt het iets te zijn wat veel mensen vergeten. Hoe meer mensen zich aan de snelheid houden, hoe veiliger het verkeer is. Maar zeker als je lange stukken rijdt, ga je soms bijna automatisch steeds harder rijden. Daarom is het belangrijk om regelmatig je ogen naar de snelheidsmeter te laten gaan. Het maakt niet uit in of op wat voor voertuig je zit. Hoe harder je rijdt, hoe langer het duurt voordat je stil staat. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat je meer kans hebt om tegen iets of iemand. aan te rijden als het opeens op de weg verschijnt. Uit het onderzoek van Veilig Verkeer Nederland bleek dat in het eerste kwartaal van dit jaar er bijna één procent meer snelheidsovertredingen gemaakt zijn.

Veiliger in het verkeer met MONO

Bijna iedereen kent ondertussen de slogan: ‘’Rij MONO’’ wel. Toch zijn er in de eerste vier maanden van 2023 bijna 69.000 beboet omdat ze hun telefoon in hun hand hadden in het verkeer. Dit is een hele grote stijgen ten opzichte van vorig jaar. Toen waren het ‘’slechts’’ 45.000. Dat is natuurlijk ook veel te veel, maar wel een heel stuk minder dan dit jaar. Het verkeer is met betrekking tot telefoongebruik een stuk minder veilig geworden. Als je je telefoon gebruikt terwijl je een voertuig bestuurt, heeft dat een groot effect op verschillende dingen. Zo is niet alleen je waarnemingsvermogen minder, je ogen zijn op je telefoon gericht en niet op het verkeer. Maar ook je inschattingsvermogen en je reactievermogen gaan achteruit. In het verkeer ben je dus echt stukken veiliger zonder telefoon.

Op de snor- of bromfiets weg? Draag een helm

Sinds de helmplicht in januari 2023 in gegaan is, ben je in overtreding als je geen helm draag op een brom- of snorfiets. Dit betekent dus ook dat je hier een bekeuring voor kunt krijgen. Afgezien van de financiële bekeuring ben je ook een stuk veiliger in het verkeer wanneer je wel een helm draagt. De helm beschermt je hersenen in het geval van een verkeersongeval.

Is het donker? Doe je fietslicht aan

Het aantal boetes voor fietsen zonder verlichting is bijna verdubbeld (het is gestegen van 10.609 vorig jaar naar 20.656 dit jaar). Een belangrijk punt bij fietsverlichting is, dat het niet alleen veiliger voor jezelf is om met verlichting te fietsen. Het is ook veiliger voor andere weggebruikers. Als er bijvoorbeeld een auto achter jou rijdt op het moment dat je geen licht hebt. Dan ziet de automobilist jou op het allerlaatste moment. Dan moet die automobilist heel snel reageren. Er is een kans dat de auto tijdens de poging om jou te ontwijken ergens anders tegenaan rijdt. Als jij wel verlichting op je fiets gehad had, had de automobilist jou al veel eerder gezien. Dat had de auto je gemakkelijk ontweken en was iedereen veiliger geweest.

Zorgen verkeersborden voor veiligere verkeerssituaties?

Verkeersborden geven aan wat de regels zijn in bepaalde situaties. Door de verkeersborden weet je waar je wel of niet in mag en of jij bijvoorbeeld moet stoppen op een kruising. Ze zouden het verkeer duidelijker en overzichtelijker en daarmee veiliger moeten maken. Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat allemaal niet altijd het geval.

Onnodige verkeersborden zorgen voor een minder veilige situatie

20 Procent van de verkeersborden in Nederland blijkt overbodig te zijn. Deze overbodige verkeersborden zorgen voor een onoverzichtelijke situatie. Als het ergens minder overzichtelijk is, is het meestal ook minder veilig. Dit is zeker het geval wanneer er verschillende borden onder elkaar of naast elkaar hangen. Dit gebeurt meestal met expertborden. Een expertbord is een verkeersbord dat een variatie op een bestaand verkeersbord aangeeft.

Waarom zijn er zoveel verkeersborden?

Veel verkeersborden zijn nodig. Zoals eerder gezegd zorgen ze voor een duidelijker, veiliger en overzichtelijker verkeer. Maar het blijkt dus dat ze lang niet allemaal nodig zijn. Hoe kan het dat er zoveel te veel verkeersborden zijn in Nederland als het de verkeerssituaties niet veiliger maakt? Verkeersborden worden geplaatst door verschillende wegbeheerders. Rijkswaterstaat plaatst verkeersborden, maar ook de gemeente en de provincie mogen in hun eigen gebied verkeersborden plaatsen. Hierdoor is het overzicht van wie wat geplaatst heeft en waar soms weg.

Centrale database voor verkeersborden

Er bestaat een landelijke centrale database van het platform ISPM (Intelligent Public Space Management). Hierin worden alle wettelijke verkeersborden bij elkaar verzameld. Dit zorgt ervoor dat deze wettelijke verkeersborden in kaart gebracht kunnen worden. Dit is nog iets nieuws. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil hiermee, samen met de wegbeheerders, werken aan een veiliger verkeer in Nederland. Dit platform is er alleen voor de wettelijke verkeersborden. Voor de niet-wettelijke verkeersborden worden weggebruikers op dit moment alleen nog opgeroepen om de borden goed te monitoren en te matigen met het plaatsen ervan.

Een verkeersongeval

Er zijn dus verschillende ontwikkelingen aan de gang om het verkeer veiliger te maken. En zoals je hebt kunnen lezen kun je hier ook zelf aan bijdragen. Toch kan het zo zijn dat je alsnog in een verkeersongeval terecht komt. Dit is altijd heel vervelend. In die situaties kan SAP Letselschade Advocaten je helpen. Onze letselschade advocaten zijn gespecialiseerd in letselzaken. Dit betekent dat ze het maximale voor jou kunnen en zullen doen. Als je wilt weten hoe we jou kunnen helpen, dan kun je gratis en vrijblijvend contact opnemen. Dit kan op de manier die je zelf prettig vindt. Op de website vind je een contactformulier, maar ook een telefoonnummer om te bellen en een whatsapp-nummer.

Door een letselschade advocaat in de arm te nemen, heb jij alle tijd en mogelijkheid om je te richten op je herstel. De letselschade advocaat zorgt voor de rest.