Hamer

Een schadeclaim

Door een schadeclaim maak je aanspraak op een schadevergoeding. Dit is bijvoorbeeld na een verkeersongeval of een ander ongeval waar je het slachtoffer van bent. Als je buiten jouw schuld letsel opgelopen hebt, kun je schade claimen. Je kunt zowel materiële als immateriële schade claimen. Deze schadeclaim kun je indienen bij je verzekeraar of bij degene die deze schade heeft veroorzaakt (of de verzekering van de veroorzaker).

Een schadeclaim indienen

Bij het indienen van een schadeclaim na een verkeersongeval komt best veel kijken. Je kunt het zien als de eerste stap in het letselschadetraject. Omdat er veel bij komt kijken, kan het ook lastig zijn. Daarom hebben wij vanuit SAP Letselschade Advocaten een paar tips. Dit zijn dingen waar je aan moet denken. Het zijn een paar van de belangrijkste stappen. Laat dit je niet afschrikken van het indienen van de schadeclaim. Je hebt recht op de vergoeding.

Waar moet je aan denken bij schade claimen?

Een paar dingen waar je aan moet denken bij het indienen van een schadeclaim en op die manier de eerste stap zetten om de schadevergoeding te krijgen waar je recht op hebt:

  1. Het invullen van het schadeformulier
  2. Foto’s maken van de situatie en de omstandigheden
  3. Gegevens verzamelen van omstanders
  4. Bezoek na het ongeval een arts
  5. Bewaar de rekeningen, zodat je kunt laten zien wat er in de schadeclaim zit
  6. Neem geen contant geld aan
  7. Schakel een letselschade advocaat in
  8. Houd zelf alle originele papieren

De punten die je kunnen helpen bij schade claimen worden één voor één wat beter uitgelegd.

                Het invullen van het schadeformulier

Een ingevuld schadeformulier is misschien wel het belangrijkst om na een verkeersongeval een vergoeding van de schadeclaim ook daadwerkelijk te krijgen. Het is het best om het schadeformulier met de andere partij samen in te vullen. Zo weet je wat er op het formulier staat. Het is ook aan te raden een foto te maken van het ingevulde formulier. Dan heb je een bewijs van hoe het was. Mocht het dan zo zijn dat de andere partij naderhand nog dingen verandert, dan kun jij bewijzen dat jullie het over iets anders eens waren. Dit kan helpen bij jouw schadeclaim.

                Foto’s maken van de situatie en de omstandigheden

Naast het maken van een foto van het schadeformulier zijn er meer foto’s die jou kunnen helpen bij het krijgen van de schadevergoeding uit je schadeclaim. Zo is het goed om foto’s te maken van de schade. Zit er een deuk in de auto of heb je een snee in je arm? Je kunt het best alle schade vastleggen. Maar ook een foto van de omgeving helpt. Aan zo’n foto is te zien hoe de situatie was en of er andere dingen bijgedragen hebben aan het ongeval.

                Gegevens verzamelen van omstanders

Omstanders zijn de getuige van het ongeval. Dit betekent dat zij zeer waarschijnlijk gezien hebben wat er precies is gebeurd. Het is goed om zoveel mogelijk van hun gegevens te verzamelen. Later kunnen deze omstanders namelijk getuigenverklaringen afleggen. In die getuigenverklaring vertellen ze dan hoe het ongeval gebeurde en eruit zag. Deze verklaringen gelden als bewijs voor de schadeclaim.

                Bezoek na het ongeval een arts

Soms weet je na een ongeval heel zeker dat er fysiek iets mis is. Je hebt bijvoorbeeld een gebroken been of een snee in je voorhoofd. Dit merk je. Met zulke verwondingen zul je waarschijnlijk naar het ziekenhuis gaan. Toch is het ook een goed idee om even langs de huisarts te gaan wanneer je klachten minder ernstig zijn. Als je de schadeclaim wil indienen, is het voordelig om zoveel mogelijk bewijs te hebben. Je wordt niet altijd op je woord gelooft. Als je dan niet naar de huisarts geweest bent, kan de WA-verzekeraar van de andere partij later zeggen dat de relatie tussen het ongeval en jouw klachten niet duidelijk is.

Als de verzekeraar die relatie in twijfel trekt, kan dat een nadeel zijn voor het bedrag wat ze van de schadeclaim ook echt willen uitbetalen. Daarnaast is het voor jezelf goed om die check te laten doen. Want het kan altijd zo zijn dat een verwonding achteraf ernstiger blijkt. Dan is het goed als je het verloop bij gehouden hebt, ook voor de diagnose van de arts.

                Bewaar de rekeningen

Als je alle schade wilt claimen is het van belang om te weten welke schade je hebt. Dit gaat om alle soorten schade die veroorzaakt is door het ongeval. Zowel directe schade als indirecte schade. Het gaat dus niet alleen om het uitdeuken van de auto, maar ook om de dingen op langere termijn. Bijvoorbeeld de parkeerkosten als je naar het ziekenhuis moet voor controle. Of het inhuren van een tuinman terwijl je eerst de tuin zelf onderhield. Je kunt zelfs denken aan gemiste inkomsten of kosten voor een opleiding die nu langer duurt. Al deze dingen kunnen binnen je schadeclaim vallen. Door de rekeningen te bewaren kun je bewijzen dat deze kosten het gevolg zijn van het ongeval. Om goed bij te houden wat voor uitgaven dit allemaal zijn, kun je het best een logboek bijhouden.

In een logboek kun je dan ook bijhouden hoe je je voelt. Hoe ervaar je de periode na het ongeval? Waar heb je last van? Hoe lang ben je bezig met revalideren en welke dingen kun je nu niet meer die je eerder wel kon? Al deze dingen zijn ook vormen van letsel. Deze vormen van letsel kunnen ook meegenomen worden in de schadeclaim. Ze zullen dan onder het kopje ‘smartengeld’ vallen.

                Neem geen contant geld aan

Het kan gebeuren dat de andere partij je direct na het ongeval contant geld wil geven om van het gedoe af te zijn. Doe dit nooit. Je hebt op dat moment nog geen idee hoeveel schade je kunt claimen. Als je geld aanneemt om de zaak af te sluiten, kun je geen officiële schade claim meer indienen. Dit kan heel nadelig zijn voor jou als slachtoffer, omdat er vaak later nog meer kosten bijkomen.

                Schakel een letselschade advocaat in

Het is verstandig om zo snel mogelijk een letselschade advocaat in te schakelen als je het slachtoffer bent geworden van een ongeval. Zeker wanneer je een schadeclaim in wil dienen is de hulp van een professional aan te raden. Het eerste moment waarop je een letselschade advocaat kunt gebruiken, is waarschijnlijk wanneer je benaderd wordt door de verzekeraar van de andere partij. Zeer waarschijnlijk probeert deze verzekeraar jou al snel te bereiken om een verklaring af te leggen. Het is af te raden dit te doen als je advocaat er niet bij is. Of dat je eerst hier een gesprek over gehad hebt met je eigen advocaat. Alles wat je tegen de verzekeraar zegt kan namelijk meegenomen worden in hun argumenten van de schadeclaim. Als je het gesprek onvoorbereid in gaat, kan het zijn dat je dingen zegt die je eigenlijk anders bedoelt. Het beste is dan ook om de verzekeraar van de tegenpartij door te verwijzen naar jouw advocaat. Dan kunnen zij het gesprek samen aangaan. Jouw advocaat kan dan voor jou de maximale schadevergoeding claimen.

                Houd zelf alle originele papieren

Zeer waarschijnlijk word je op een gegeven moment gevraagd om bepaalde documenten op te sturen die als bewijs kunnen dienen voor je schadeclaim. Stuur in zulke gevallen altijd de kopieën van deze documenten op en niet de originele versie. Het kan altijd gebeuren dat er iets misgaat met de post. Als je dan de echte originele documenten opgestuurd hebt, ben je deze kwijt. Dat is niet alleen vervelend omdat het kwijt is, maar het kan ook betekenen dat je bewijslast kwijt bent. Je kunt er nu namelijk geen kopieën meer van maken of het nog een keer opsturen. Het is ook handig om belangrijke documenten te scannen en naar jezelf toe te mailen. Zo heb je altijd nog een kopie.

Een te lage schade om te claimen bestaat niet

Het kan zijn dat je denkt dat je schade te klein of te laag is om een schade claim in te dienen. Dit is bijna nooit het geval. Als je door een ander schade of letsel opgelopen hebt, heb je het recht om die vergoed te krijgen. Het is onrecht dat jou is aangedaan en daarvoor hoor je gecompenseerd te worden. Ook kan het zijn dat schade die nu nog heel laag lijkt, uitloopt op een veel hoger bedrag. Soms ook omdat je zelf niet zo goed weet welke schade je wel en niet mag of kunt claimen. Daarom is het bij ieder ongeval handig om ten minste advies te vragen bij een letselschade advocaat.

Houd je letselschade advocaat op de hoogte

Omdat je advocaat bezig is met het regelen van de schadeclaim, is het belangrijk dat je hem goed op de hoogte houdt. Bijvoorbeeld wanneer het slechter met je herstel gaat, of juist beter. Jouw advocaat kan de schadeclaim indienen als je zo goed als mogelijk hersteld bent. Op dat moment is namelijk duidelijk wat de volledige schade is. Tot dat moment kunnen de kosten altijd nog oplopen. Vaak worden er voor dat moment al wel voorschotten uitgekeerd. Dit betekent dat je een paar keer een bedrag krijgt om de kosten die je tot dan toe gemaakt hebt (gedeeltelijk) te dekken. Als jouw situatie of je herstel verandert, kan het bedrag van deze voorschotten ook veranderen. Net zoals het de uiteindelijke schadeclaim kan beïnvloeden.

Een lange adem

Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat het lang duurt voordat de schadeclaim helemaal afgehandeld is. Dit is erg vervelend, want het liefst wil je zo snel mogelijk weer door met je leven zonder nog veel over het ongeval te hoeven nadenken. Het is belangrijk om de tijd te nemen. Zowel voor de schadeclaim, maar vooral voor jezelf. Herstel na een ongeval wil je niet haasten. Een goed herstel is belangrijker dan een snel herstel. Een letselschade advocaat kan je hier ook mee helpen. Hij of zij kan je geruststellen omdat hij of zij weet hoe het proces werkt. Ook weet jouw advocaat wanneer je ergens wel of niet mee akkoord moet gaan.

SAP Letselschade Advocaten helpt bij een schadeclaim

Ben je opzoek naar een letselschade advocaat die je kan helpen bij een ongeval? Als je het slachtoffer bent geworden van een ongeval heb je het recht op de beste hulp. De advocaten van SAP letselschade Advocaten zijn allemaal letselschade advocaten. Dit betekent onder andere dat zij gespecialiseerd zijn in het bijstaan van slachtoffers. Zij hebben een situatie als die waar jij nu in zit vaak bij de hand gehad. Ze zijn ervaren in indienen van schadeclaims en contact onderhouden met verzekeraars. Bovendien ontlasten ze je, wat betekent dat jij je volledig kun richten op het herstel. Als je wilt weten wat SAP voor jou kan doen, kun je altijd telefonisch of via het contactformulier op de website contact opnemen. Dit eerste contact is altijd gratis en vrijblijvend. Samen met de advocaat kijk je hoe jij het best geholpen kan worden.