Aangereden door een onverzekerde elektrische fiets

Aangereden door een onverzekerde elektrische fiets: toch recht op een schadevergoeding

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een elektrische fiets. Geef ze maar eens ongelijk. Met een elektrische fiets kunt u eenvoudig door het verkeer navigeren, terwijl het een heel betaalbaar transportmiddel is. En het is ook nog eens beter voor het milieu! De populariteit van de elektrische fiets is enerzijds goed, maar zorgt er anderzijds voor dat voetgangers vaker aan hogere fietssnelheden worden aangereden. Bent u aangereden door een onverzekerde elektrische fiets? Lees dan zeker verder, want onze letselschade advocaat legt een aantal dingen voor u uit.

Een elektrische fiets verzekeren of niet?

De fietsverzekering die door veel verzekeraars wordt aangeboden, is geen aansprakelijkheidsverzekering. Het dekt enkel de schade aan de fiets, het biedt pechhulp, het biedt een ongevallendekking enzovoort. Stel bijvoorbeeld: u hebt pech met de elektrische fiets en de ondersteuning valt weg. Dan helpt de fietsverzekeraar u uit de brand. De fietsverzekeraar dekt echter uw aansprakelijkheid niet wanneer u bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt. Daarvoor sluit u een aansprakelijkheidsverzekering af.

In ons land is er geen verplichte WA-verzekering voor de fiets. Ook voor de elektrische fiets is een WA-verzekering niet verplicht. Hoewel het eigenlijk om een motorrijtuig gaat, hebben verzekeraars namelijk beslist om de elektrische fiets onder de dekking van de AVP-verzekering onder te brengen. De AVP-verzekering of de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren is niet wettelijk verplicht, maar het is een heel betaalbare en nuttige verzekering die bijna elke Nederlander heeft.

Het bovenvermelde geldt enkel bij een standaard elektrische fiets die trapondersteuning biedt. Bij een opvouwbare elektrische fiets voor onder het bureau op te bergen, is dat meestal wel het geval. Als het gaat om een speed pedelec, een elektrische fiets die harder dan 25 km/uur gaat en die tot 45 km/uur ondersteuning biedt, zijn de regels anders. Dan is een WA-verzekering verplicht en moet u zelfs over een bromfietskenteken beschikken. Ook bij een vol-elektrische fiets, waarbij meetrappen niet nodig is om vooruit te komen, moet een elektrische fiets verzekerd worden. Of het verplicht is om een elektrische fiets te verzekeren of niet is met andere woorden afhankelijk van de maximale snelheid en van de trapondersteuning.

Aangereden door een onverzekerde elektrische fiets: wat nu?

Als u bent aangereden door een onverzekerde elektrische fiets, is het vooral de vraag of de fiets een motorrijtuig is of niet. Als de elektrische fiets geen motorrijtuig is, maar een standaard elektrische fiets met trapondersteuning, is een WAM-verzekering niet verplicht. De AVP-verzekering zal dan de schade vergoeden. Bent u aangereden door een onverzekerde elektrische fiets waarvan de bestuurder geen AVP-verzekering heeft? Dan moet de bestuurder zelf de schade vergoeden. Er bestaan verschillende manieren om de aansprakelijke te dwingen om tot betalen over te gaan. Het is een van de redenen waarom wij steeds een goede AVP-verzekering aanraden. De kosten voor deze verzekering voor een elektrische fiets wegen niet op tegen de risico's die u zonder zo'n verzekering loopt.

Als u bent aangereden door een onverzekerde elektrische fiets waarvoor er wel een WAM-verzekering verplicht is, kan de bestuurder ook persoonlijk worden aangesproken als hij niet over deze verplichte verzekering beschikt. Daarnaast is het in dat geval mogelijk om een claim in te dienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Dat is een speciaal fonds dat is opgericht voor slachtoffers die schade lijden door een onverzekerde bestuurder. Men komt niet alleen tussen wanneer een slachtoffer is aangereden door een onverzekerde elektrische fiets, maar bijvoorbeeld ook bij een onverzekerde auto of bestelbus.

Hulp voor wie is aangereden door een onverzekerde elektrische fiets

Bent u aangereden door een onverzekerde elektrische fiets? Dan is het raadzaam om meteen contact op te nemen met een van onze letselschade advocaten. Niet alleen zullen wij de vervolgstappen met u bepalen en u adviseren, maar bovendien helpen we u ook aan een passende schadevergoeding. Het is namelijk niet omdat u bent aangereden door een onverzekerde elektrische fiets dat u geen recht heeft op een vergoeding voor uw letselschade. Neem vandaag nog contact met ons op en laat u adviseren en bijstaan.