Schadevergoeding slachtoffers busongeluk Spanje

De slachtoffers van het busongeval op 30 juli 2009 te Spanje hebben recht op een schadevergoeding.

Waarom?
De gewonde en overleden slachtoffers hadden een excursie geboekt voor een dagje Barcelona. Als deze van te voren in Nederland bij de reisorganisatie (bijvoorbeeld Sunweb, Jiba, Evenementsreizen e.a.) is geboekt, dit wordt ook wel een pakketreis genoemd, dan is deze reisorganisator aansprakelijk voor de schade van de slachtoffers. Wanneer de excursie in Spanje is geboekt kan de Nederlandse reisorganisator ook aansprakelijk zijn, bijvoorbeeld wanneer de excursie van te voren al wel kenbaar werd gemaakt in de folder. De reisorganisatie is dan aansprakelijk op grond van de wet op de reisovereenkomst.

Wat betekent dat?
Aansprakelijk betekent dat de schade moet worden vergoed. Het gaat om de vergoeding van kosten en toekomstschade, en ook smartengeld. Als er sprake is van overlijden of lichamelijk letsel dan hebben de slachtoffers of de nabestaanden recht op vergoeding van de volledige schade. In de gevallen waar geen sprake is van overlijden of lichamelijk letsel is de vergoeding beperkt tot maximaal drie maal de reissom. Ook mensen die geestelijke klachten krijgen door het gebeurde (shockschade) hebben recht op een vergoeding.

Wie is verder aansprakelijk?
Misschien is ook de Spaanse busvervoerder Plenacosta of de plaatselijke reisagent of reisorganisator aansprakelijk. Dit hangt af van de wijze waarop de boeking van de dagexcursie heeft plaatsgevonden.

Welk recht is van toepassing?
Als het gaat om een pakketreis dan is het recht van het land waar de passagier woont van toepassing. In de meeste gevallen zal dus Nederlands recht van toepassing zijn.

Wanneer het geen pakketreis betreft zal bekeken moeten worden welk recht dan van toepassing is. Dat hangt ook weer af van de aansprakelijke partij en de wijze waarop de boeking van de dagexcursie heeft plaatsgevonden.

Afwikkeling van schades is specialistenwerk. De kosten van onze juridische hulp moet ook worden vergoed door de aansprakelijke partij.

SAP Letselschade Advocaten heeft ruime ervaring in het bijstaan van slachtoffers van rampen. Zo hebben onze advocaten de slachtoffers van de Schipholbrand, het trapongeval te Utrecht en de vuurwerkbrand in Enschede bijgestaan en staan wij de slachtoffers van de vliegramp met vliegtuig van Turkish Airlines bij en de slachtoffers van de aanslag op Koninginnedag. Zie www.sapadvocaten.nl.