De e-bike is niet meer weg te denken van de fietspaden. Vooral de wat oudere mensen maken graag tochtjes op hun elektrische fiets. Zo kun je grote afstanden overbruggen op de tweewieler en heb je geen last van tegenwind of het lawaai van een motor. Helaas zijn e-bikes opvallend vaak betrokken bij ongelukken. Dit aantal neemt alleen maar toe.
In de afgelopen 3 jaar zijn 79 e-bikers overleden. Ook bij de overlijdensgevallen zijn erg veel ouderen betrokken. Zo’n 87% van de mensen die overlijden door een ongeluk met hun e-bike is 60-plusser. De politie denkt dat dit te maken heeft met de vergrijzing en het feit dat mensen steeds langer mobiel blijven.
Ook constateert de politie dat het fietspad veel verschillende gebruikers heeft. Het publiek is veel gevarieerder dan vroeger. Veertig of vijftig jaar geleden waren het hoofdzakelijk ‘gewone’ fietsers met een snelheid van rond de 15 à 20 kilometer per uur. Tegenwoordig zijn er elektrische fietsers, racefietsers, supersnelle e-bikes, bakfietsen. Al deze groepen hebben verschillende snelheden waardoor het op het fietspad een stuk gevaarlijker is geworden.
Sinds kort worden door verschillende organisaties e-bike cursussen aangeboden. Zo leren mensen hoe ze het best met een e-bike om kunnen gaan en wat de gevaren zijn. Ook gaan stemmen op om fietshelmen verplicht te stellen. Dit voorstel zal het echter zeer waarschijnlijk niet gaan halen. Zo is uit onderzoek gebleken dat mensen minder gaan fietsen als de helm verplicht is.
De ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU werken samen aan gedragsregels voor fietsers. De verkeersregels voor fietsers moeten op deze manier worden verduidelijkt. Verder zijn er plannen om langs drukke fietsroutes verkeersborden te plaatsen voor de verschillende soorten fietsers.
De juridische gevolgen van een botsing tussen fietsers zijn van geval tot geval verschillend. Zo ligt het er maar net aan of het twee ‘normale’ fietsers zijn, of dat er een e-bike bij betrokken is. Art. 5 van de Wegenverkeerswet bepaalt wel dat het voor iedere fietser verboden is om zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Simpel gezegd betekent dit dat fietsers oplettend en voorzichtig moeten zijn wanneer ze aan het verkeer deelnemen.