Deze zaak deed zich eind vorig jaar voor bij de rechtbank Den Haag. Wat was er precies aan de hand? Een werknemer van de ALDI heeft vlak voor sluitingstijd de vloer schoongemaakt. Een klant had namelijk een potje groenten omgestoten. Na sluitingstijd besluit de werknemer zelf nog wat spulletjes bij de kassa af te rekenen. Maar precies op de plek waar ze de vloer had gedweild glijdt de werknemer uit waardoor zij zich lelijk bezeert.

Volgens de werknemer is werkgever ALDI aansprakelijk voor haar schade. Zo stelt ze dat het ongeluk heeft plaatsgevonden in de uitoefening van haar werkzaamheden. Ook stelt de werknemer dat ALDI de zorgplicht, die ALDI heeft als werkgever, niet is nagekomen. Simpel gezegd betekent dit dat ALDI had moeten voorkomen dat de werknemer uitgleed.

ALDI kan zich niet vinden in de eis van de werknemer. Volgens ALDI vond de glijpartij plaats buiten werktijd en is het aan de werknemer zelf te wijten dat ze zich bezeerde. Ze had kort daarvoor immers zelf de vloer schoongemaakt. Ze wist dus dat de vloer op die plek glad was.

Oordeel van de rechter

De rechter beslist in het voordeel van werkgever ALDI. Uit een getuigenverklaring bleek namelijk duidelijk dat de val van de werknemer buiten werktijd plaats vond. De werknemer bevond zich toen weliswaar nog op de werkvloer, maar omdat zij niet aan het werk was, kan de werkgever niet aansprakelijk gesteld worden. Bovendien oordeelt de rechter dat ALDI de zorgplicht niet heeft geschonden. ALDI heeft in deze situatie gedaan wat zij kon doen en is niet nalatig geweest in het nemen van voorzorgsmaatregelen. Hierdoor zou de supermarkt ook niet aansprakelijk zijn als de valpartij tijdens werktijd had plaatsgevonden

Klik hier voor meer artikelen over werkgeversaansprakelijkheid.