RIVM begint meldpunt voor implantaten
03 juli 2017 
in 2017

RIVM begint meldpunt voor implantaten

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) opent in samenwerking met Bijwerkingencentrum Lareb een meldpunt voor implantaten. Dit meldpunt is er voor mensen met letsel en problemen door implantaten en andere hulpmiddelen die in het lichaam worden geplaatst. Door het meldpunt moeten slechte implantaten eerder kunnen worden ontdekt en van de markt worden gehaald.

Aanleiding voor het meldpunt zijn de problemen met borstimplantaten van het Franse bedrijf Poly Implant Prothese (PIP). Deze implantaten lekten en scheurden vaak en leidden tot ontstekingen en andere gezondheidsklachten. Zo’n 300.000 vrouwen in 65 landen hadden deze implantaten. Hiervan was een kwart gebrekkig.

SAP Advocaten heeft in samenwerking met een Frans advocatenkantoor veel slachtoffers bijgestaan die klachten ondervonden van PIP-implantaten. We helpen slachtoffers om hun medische kosten en mogelijk ook smartengeld te verhalen. Zo hebben zo’n 180 Nederlandse vrouwen die jarenlang rondliepen met lekkende implantaten al een voorschot van schadevergoeding gekregen van 3.000 euro.

Vragenformulier

Het meldpunt moet ervoor zorgen dat klachten sneller kunnen worden vergeleken. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid zegt dat eventuele ‘slechte implantanten’ zo eerder kunnen worden ontdekt en van de markt worden gehaald voordat ze bij meer mensen schade aanbrengen. Het is niet bedoeld om individuele klachten af te handelen. Wel kan het meldpunt mensen verwijzen naar de juiste plek als ze die nodig hebben. Mensen met klachten kunnen een vragenformulier invullen dat door experts wordt bekeken en geanalyseerd. Ook andere problemen met pacemakers, kunstknieën- en heupen of andere hulpmiddelen kunnen gemeld worden.

Minister Schippers heeft ook afspraken gemaakt met fabrikanten en ziekenhuizen over een landelijk register van implantaten. In dit register komt te staan welke implantaten, met merk en serienummer, bij wie zijn geplaatst. Door een barcode moet alles makkelijk af te lezen zijn. Zo kunnen patiënten makkelijk worden benaderd als er iets is mis is met de implantaten.

Bron: AD

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.