Verhoogde kans op verkeersongeval door werken met MRI-scan

Medewerkers van het ziekenhuis die werken met MRI-scanners hebben twee keer zoveel kans op een ongeluk of een gevaarlijke situatie in het verkeer als mensen die met andere technieken werken. Dit is uitkomst van een verkennend onderzoek van de IRAS-onderzoeksgroep van de Universiteit Utrecht. Door een dergelijk verkeersongeval lopen ze grote kans op letselschade of andere schade.

De effecten zijn sterker bij mensen die vaker en langer in de buurt van MRI-scanners werken. De verhoogde kans op (bijna-)ongelukken kwam eerder naar voren bij mensen die werken in de productie en het testen van de scanners. Ook zijn de risico’s groter bij krachtiger scanners. Hoogleraar Hans Kromhout van het IRAS vindt dat er te weinig aandacht is voor de arbeidsomstandigheden van MRI-technici. Zo worden klachten niet altijd serieus genomen.

Bijna 500 mensen vulden een vragenlijst in om te kijken wat de kans op verkeersongevallen en andere ongelukken is. Volgens Stralingsdeskundige Eric van Rongen van de Gezondheidsraad zijn de studies goed opgezet en uitgevoerd. Nadeel is dat slechts 29 procent van de ondervraagden de vragenlijst invulde. Bovendien is niet gevraagd wie de veroorzakers van het verkeersongeval waren, er werd alleen gevraagd of de betrokkenen een verkeersongeval hadden gehad.

Eerdere onderzoeken

Naast verkeersongevallen blijkt werken met MRI-scanners ook andere gevaren op te leveren. Eerder bleek al dat de magnetische velden van de MRI-scanner een negatieve invloed hebben op het geheugen, concentratie en het evenwichtsorgaan van het personeel. Een onderzoek van het IRAS toonde een verhoogde kans op duizeligheid, stabiliteitsproblemen en neuropsychologische effecten aan. Ook deze onderzoeken wijzen dus in de richting van een verhoogde kans op verkeersongevallen of bedrijfsongevallen. Uit een eerder uitgevoerd Italiaans onderzoek bleek al dat vrouwelijke MRI-technici die een spiraaltje gebruiken een hogere kans hebben op abnormale menstruele bloedingen.

Zie hier ons dossier over verkeersongevallen. Ons dossier over bedrijfsongevallen vindt u hier.

Bron: Volkskrant