arrow_drop_up arrow_drop_down
11 februari 2015 
in Blog

Je zal het maar op je bordje krijgen: metalen moer in pizza

Het zal je maar gebeuren. Je bent aan het genieten van de pizza die je zojuist hebt besteld bij de pizzaboer, proef je opeens een metaalachtige smaak. Eén hap daarna, heb je tot je grote verbazing een moer in je mond.

Dit overkwam een vrouw uit het Britse plaatsje Whitley, zo meldde Nu.nl gisteren. De vrouw uit het dorpje Whitley wilde haar hele familie trakteren op pizza en bestelde een aantal pizza’s bij Domino’s. Toen zij in haar pizza beet, beet ze op iets heel hards. Het bleek een metalen moer te zijn. Als gevolg hiervan brak zij een tand.

De vrouw heeft vervolgens de betreffende vestiging van Domino’s gebeld en het voorval gemeld. Als compensatie kreeg zij vervolgens een nieuwe pizza toegestuurd. Hiermee nam de vrouw uiteraard geen genoegen. Nadat zij een mail naar het hoofdkantoor van Domino’s had gestuurd, werd er een onderzoek door Domino’s verricht naar het bizarre incident. Uit dit onderzoek bleek dat de metalen schroef was losgekomen van één van hun pizzasnijders. Domino’s bood excuses aan en gaf aan eventuele tandartskosten van de vrouw te vergoeden.

De Britse vrouw heeft geluk gehad, omdat het in haar zaak duidelijk was dat de fout bij Domino’s lag. Maar is het altijd zo eenvoudig? Helaas niet. Een treffend voorbeeld hiervan is de zaak van de Noorse passagier die aan boord van een KLM-vliegtuig een couscous-gerecht at. De Noorse man had van tevoren aan de stewardess doorgegeven dat hij ‘dodelijk allergisch’ was voor noten en schaaldieren. Tijdens de vlucht van Amsterdam naar het Ghanese Accra kreeg de Noor een couscous-gerecht als voorgerecht voorgeschoteld. Een paar minuten na de eerste hap voelde de Noor zich niet goed worden. Hij had nog net de tijd om een spuit met adrenaline in zijn lichaam te zetten om de allergische aanval te stabiliseren waarna hij zijn bewustzijn verloor. De man is vervolgens in een shock geraakt en liep blijvend hersenletsel op. Daaropvolgend stelde hij KLM aansprakelijk voor zijn schade en vorderde hij een schadevergoeding.

KLM ontkende dat het gerecht noten en schaaldieren bevatte en stelde dat het dan ook niet aan KLM te wijten is dat de Noor een allergische reactie kreeg. Ter onderbouwing kwam KLM met een ingrediëntenlijst van het couscous-gerecht waarop inderdaad geen noten en schaaldieren stonden vermeld. Het was daarom aan de passagier om met bewijs te komen dat dit er desondanks wel in zat. Hij kon dit helaas niet bewijzen en de rechter kon dan ook niet anders dan de vordering van de Noor af te wijzen.

Kortom: alleen het feit dat er iets in het eten zit waardoor iemand ziek of letsel oploopt is nog niet voldoende om een ander daarvoor aansprakelijk te stellen. Om te bewijzen dat de schade toe te rekenen is aan een ander, is nog een hele kluif. Je zal het maar op je bordje krijgen.

Reactie plaatsen

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.