Libische Airbus maakte mogelijk doorstart
13 mei 2010 

Libische Airbus maakte mogelijk doorstart

Trouw | Mogelijk probeerden de piloten van het neergestorte vliegtuig in Libië een doorstart te maken vanwege slecht zicht als gevolg van de opkomende zon en nevel. Dat hebben veiligheidsmensen en piloten die bekend zijn met de luchthaven in Tripoli donderdag gezegd.

Beide zwarte dozen zijn gevonden. Onderzoekers uit verschillende landen, waaronder Nederland, werken gezamenlijk aan het achterhalen van de oorzaak van de ramp.

Onder meer technische mankementen als motorfalen worden als mogelijke oorzaak onderzocht. Ook wordt bestudeerd of de piloten door een lange nachtvlucht vermoeid waren.

Uit beelden van de rampplek blijkt dat het vliegtuig volledig is vernietigd. Dat wijst er op dat het met grote kracht is neergekomen. Tekenen van brand waren er niet, terwijl dat bij dit soort ongevallen gebruikelijk is als de brandstoftanks eveneens worden vernield. “Ik zou dit als eerste onderzoeken, dit gebrek aan vuur. Betekent het dat de brandstof op was?” vroeg een bron binnen de luchtvaartautoriteit zich af. Een andere bron binnen het onderzoeksteam stelde zich dezelfde vraag.

Delen van de romp waren achterstevoren neergekomen, wat er op lijkt te wijzen dat het vliegtuig een radslag maakte. Dat zou weer betekenen dat het vliegtuig eerst met één vleugel de grond raakte, mogelijk omdat de piloot op het laatste moment probeerde een doorstart te maken.

Op woensdag werden piloten erop attent gemaakt dat een belangrijk hulpmiddel bij de navigatie verkeerde aanwijzingen gaf door storing van een nabij gelegen bouwplaats. Dit soort storing is echter niet ongebruikelijk op luchthavens.

De belangrijkste landingsbaan van de luchthaven in Tripoli ligt in een oost-westrichting. De meeste vliegtuigen komen vanuit het oosten aanvliegen, omdat aan die kant van de landingsbaan zich de belangrijkste navigatieapparatuur bevindt en omdat vanuit die richting de winden het gunstigst zijn. De Airbus van Afriqiyah naderde echter vanuit het westen. De wind was vanuit deze richting minder gunstig en de piloten keken recht in de opkomende zon. Daarnaast moesten ze ook rekening houden met een grondnevel waardoor het zicht slechter was.

Een Europese piloot die vaak naar Tripoli is gevlogen zei dat de landingsbaan standaard vanuit het oosten wordt benaderd. De beslissing om deze keer vanuit het westen aan te vliegen noemde hij vreemd.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.