Dodelijk ongeval door Jetblast Sint Maarten
17 juli 2017 
in 2017

Dodelijk ongeval door Jetblast Sint Maarten

Het is een ware hype onder vliegtuigspotters: jezelf achter een jumbojet positioneren en proberen de jetblast die het vliegtuig veroorzaakt te weerstaan. Princess Juliana International Airport op Sint Maarten is een vliegveld dat zich hier perfect voor leent, aangezien de luchthaven met de korte startbaan pal aan het strand ligt.

Toch is dit niet zonder gevaar. Vertrekkende vliegtuigen hebben al hun kracht nodig omdat de startbaan zo kort is. Grote jumbojets veroorzaken dan ook gigantische windstromen, ook wel jetblast genoemd, die tot ver achter het vliegtuig te voelen zijn. En met enige regelmaat gaat het mis. Mensen kunnen zich niet langer vasthouden aan het hek en worden letterlijk weggeblazen door het vliegtuig. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld een dwarslaesie, hersenletsel of botbreuken oplopen.

Vorige week leidde dit tot een dodelijk ongeval. Een 57-jarige vrouw uit Nieuw-Zeeland werd weggeblazen door de jetblast en raakte met haar hoofd een betonnen muurtje. Ze werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht waar ze overleed aan haar verwondingen.

In 2004 wees de Hoge Raad het Jetblast-arrest. Het ging om de vraag of de luchthaven aansprakelijk was voor de bij een vrouw ontstane schade toen zij werd weggeblazen door de jetblast van een vliegtuig. De Hoge Raad overwoog dat de luchthaven niet aan aansprakelijkheid ontkomt, wanneer zij gevaren creëert die zich buiten haar invloedssfeer afspelen. Daarnaast dient de luchthaven in haar waarschuwingen duidelijk aan te geven wat het karakter van het gevaar is: valt te verwachten dat een waarschuwing zal leiden tot een handelen of nalaten waardoor dit gevaar wordt vermeden?

De Hoge Raad bedoelt met deze overwegingen dat de luchthaven ook aansprakelijk is voor schade die zich verwezenlijkt op het terrein buiten de luchthaven. Voorwaarde is dan wel dat die schade wordt veroorzaakt door gevaren die de luchthaven zelf creëert. Verder vond de Hoge Raad de waarschuwingsborden die de luchthaven hanteerde niet duidelijk genoeg. De luchthaven heeft de waarschuwingsborden daarom aangepast.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.