arrow_drop_up arrow_drop_down

Vliegramp Turkish Airlines 2009

  • 100% Gratis advies
  • Hoogst Haalbare resultaten
  • Grootste Letselschade advocatenkantoor van NL
  • >25 Jaar ervaring

Vliegramp Turkish Airlines 2009

100%

Gratis advies

Hoogst

Haalbare resultaten

Grootste

Letselschade advocatenkantoor van NL

>25

Jaar ervaring

Vliegramp Turkish Airlines 2009

Op 25 februari 2009 stortte vlucht 1951 van Turkish Airlines kort voor de landing neer in de nabijheid van het vliegveld Schiphol. Bij de crash kwamen negen mensen om het leven en raakten ruim 120 mensen gewond. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat menselijke fouten aan de basis van het ongeval lagen, ongeacht het feit dat ook de hoogtemeter defect was. De piloten zouden inadequaat gehandeld hebben en de luchtverkeersleiding had onvolledige instructies gegeven.

Vliegramp Turkish Airlines 2009

Op 25 februari 2009 stortte vlucht 1951 van Turkish Airlines kort voor de landing neer in de nabijheid van het vliegveld Schiphol. Bij de crash kwamen negen mensen om het leven en raakten ruim 120 mensen gewond. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde dat menselijke fouten aan de basis van het ongeval lagen, ongeacht het feit dat ook de hoogtemeter defect was. De piloten zouden inadequaat gehandeld hebben en de luchtverkeersleiding had onvolledige instructies gegeven.

Verloop van de feiten

De eerste signalen dat er problemen met de radiohoogtemeter waren, liepen ongeveer vijftien minuten voor de landing binnen. Dat systeem is onder andere gekoppeld aan enkele waarschuwingssystemen en aan de automatische piloot. Desondanks besloot de bemanning om toch met de automatische piloot door te vliegen naar de landingsbaan van de luchthaven te Schiphol. Nadien liep het snel mis. Getuigenverslagen gaven aan dat het vliegtuig kort voor de landing kantelde en nadien opnieuw hoogte trachtte te maken. Uiteindelijk raakte de staart van het vliegtuig de grond en brak het toestel in drie stukken.

Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde een onderzoek in naar de ramp. Hierbij werden onder andere de zwarte dozen uitbundig onderzocht. Het onderzoek haalde aan dat de piloten het defect van de radiohoogtemeter wel hadden opgemerkt, maar dat daar onvoldoende adequaat op gereageerd werd. Bovendien toonde het onderzoek ook aan dat het probleem met de hoogtemeter niet nieuw was, maar zich ook al eerder had voorgedaan in gelijkaardige situaties. In het eindrapport stelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid onomwonden dat de piloten eigenlijk een doorstart hadden moeten maken als reactie op de omstandigheden die volgden. Het maken van een doorstart werd eveneens voorgeschreven door de procedures van Turkish Airlines, die de piloten niet juist hadden uitgevoerd.

Schadevergoeding

SAP Advocaten vertegenwoordigde verschillende slachtoffers van deze vliegramp. Hierbij hadden talloze slachtoffers eveneens een geestelijk letsel opgelopen en hadden zij te kampen met onder andere slaapproblemen, angststoornissen en depressieve neigingen. Op grond van internationale verdragen diende Turkish Airlines de schade aan de bagage, de schade ten gevolge van het overlijden en de schade ten gevolge van lichamelijke letsels te vergoeden tot maximaal 115.000 euro per slachtoffer. Aangezien het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid aangaf dat de schuld voor de vliegramp niet volledig bij derden lag, moesten zij echter ook de bedragen hoger dan die grens vergoeden. Ook Boeing kwam niet ongeschonden uit het verhaal. Piloten en vliegtuigbouwkundigen die door ons werden ingeschakeld, bevestigden immers dat de falende radiohoogtemeter een ontwerpfout was. Op basis van diverse memo's konden wij bovendien aantonen dat Boeing hier al langer van op de hoogte was, maar niet ingreep. In samenwerking met Amerikaanse partners werd Boeing voor de rechtbank in Illinois gedaagd. Het voordeel van zo'n Amerikaanse procedure is het feit dat de slachtoffers volgens Amerikaans recht een hogere schadevergoeding kunnen krijgen dan in Nederland het geval zou zijn. Zoals steeds bewandelden wij verschillende wegen en kozen wij voor een intensieve samenwerking met buitenlandse partners. Op die manier konden wij de eerlijkste schadevergoeding bekomen voor onze cliƫnten.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.