• 100% Gratis advies
  • Hoogst Haalbare resultaten
  • Grootste Letselschade advocatenkantoor van NL
  • >25 Jaar ervaring

Vliegramp Afriqiyah Airways Tripoli

100%

Gratis advies

Hoogst

Haalbare resultaten

Grootste

Letselschade advocatenkantoor van NL

>25

Jaar ervaring

Vliegramp Afriqiyah Airways Tripoli

Bij de vliegramp met vlucht 771 van Afriqiyah Airways vielen 103 doden en één gewonde. De enige overlevende van de vliegramp was een negenjarige Nederlandse jongen. Zeventig Nederlanders kwamen echter om het leven. De vliegramp vond plaats op 12 mei 2010 nabij de luchthaven van Tripoli (Libië), waar het een tussenlanding zou maken. De landingsbaan waar het vliegtuig normaal zou landen, beschikte op dat moment niet over moderne apparatuur. Meteen na het onderzoek gaven de Libische autoriteiten aan dat een technisch mankement 'onwaarschijnlijk' en een terroristische aanslag 'volledig uitgesloten' was.

Vliegramp Afriqiyah Airways Tripoli

Bij de vliegramp met vlucht 771 van Afriqiyah Airways vielen 103 doden en één gewonde. De enige overlevende van de vliegramp was een negenjarige Nederlandse jongen. Zeventig Nederlanders kwamen echter om het leven. De vliegramp vond plaats op 12 mei 2010 nabij de luchthaven van Tripoli (Libië), waar het een tussenlanding zou maken. De landingsbaan waar het vliegtuig normaal zou landen, beschikte op dat moment niet over moderne apparatuur. Meteen na het onderzoek gaven de Libische autoriteiten aan dat een technisch mankement 'onwaarschijnlijk' en een terroristische aanslag 'volledig uitgesloten' was.

Onderzoek LYCAA

Een onderzoekscommissie van Zuid-Afrikaanse en Libische functionarissen, aangevuld met Nederlandse waarnemers en diverse internationale experts, stelden een onderzoek in naar de oorzaken van de vliegramp. De conclusies van dat onderzoek gaven aan dat de piloot op geen enkel ogenblik gewag maakte van technische problemen en dat er geen brand aan boord van het vliegtuig was. Het onderzoek wees uiteindelijk verschillende oorzaken aan. Zo zou er een slecht zicht geweest zijn, was er sprake van miscommunicatie, was de bemanning waarschijnlijk vermoeid en was er sprake van een slechte samenwerking in de cockpit. Uiteindelijk zou de piloot te vroeg begonnen zijn aan de eindnadering, waarna de doorstartprocedure foutief werd uitgevoerd en het vliegtuig de grond raakte. De gevolgen zijn intussen bekend.

Schadevergoeding bij reisorganisaties

Het merendeel van de Nederlandse passagiers hadden hun reis geboekt via de organisaties Stip en Kras. Indien het ging om een reis inclusief verblijf, was de reisorganisator verplicht om de schade van de vliegramp te vergoeden.

De vergoeding gebeurde naar Nederlands recht, waardoor er op dat moment geen affectievergoeding mogelijk was voor de nabestaanden van het ongeval. De nabestaanden hadden wel recht hebben op een eventuele vergoeding voor de gederfde levensonderhoudskosten en een vergoeding van de begrafeniskosten. De enige overlevende had daarentegen recht op een volledige schadevergoeding. Het ging onder andere om de kosten voor de medische bijstand, de schade door het lichamelijk letsel, een vergoeding voor eventuele studievertraging en een smartengeldvergoeding.

Schadevergoeding bij de luchtvaartmaatschappij

Indien het niet ging om een zogenaamde pakketreis geboekt via Stip of Kras, werd de luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways aansprakelijk gesteld. Hiervoor werd beroep gedaan op diverse internationale verdragen om de bagage, de lichamelijke letsels en de schade ten gevolge van het overlijden te vergoeden. Hoe dan ook was Afriqiyah Airways door een Europese verordening gehouden tot betaling van een voorschot van 20.000 euro.

Een ruime expertise in vliegrampen


SAP Letselschade Advocaten heeft een jarenlange expertise in het bijstaan van slachtoffers van vliegrampen. Eerder al verdedigden wij de belangen van de slachtoffers en nabestaanden van de Herculesramp en de vliegramp met vlucht 1951 van Turkish Airlines. Steeds opnieuw kozen we voor een intensieve samenwerking met buitenlandse advocatenkantoren waarbij het belang van onze cliënten steeds op de eerste plaats werd gezet. Meer informatie over onze expertise? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.