Onverzekerde elektrische fiets wie vergoedt de schade

Een onverzekerde elektrische fiets: wie vergoedt de schade?

Elk jaar worden Nederlanders het slachtoffer van een ongeval met een onverzekerde elektrische fiets. Wie vergoedt de schade? Kan ik een schadevergoeding krijgen van het Waarborgfonds Motorverkeer? Het zijn terecht vragen. We raden aan om na het verkeersongeval zo snel mogelijk bewijzen te verzamelen. Neem foto's en noteer gegevens van getuigen. Neem bijvoorbeeld ook het afgebroken stukje van de fiets van de gevluchte dader mee, laat het niet achter. En neem vooral contact op met een letselschade advocaat die al uw vragen zal beantwoorden en die u aan een schadevergoeding zal helpen. Hieronder leggen we alvast het een en ander uit.

Een verplichte verzekering bij een fiets met elektrische trapondersteuning?

Hoewel een e-bike volgens de WAM (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen) eigenlijk onder de categorie motorrijtuigen valt, is er geen verplichte WA-verzekering voor elektrische fietsen. Voor een gewone fiets met elektrische trapondersteuning hoeft u dus geen WA-verzekering af te sluiten. Indien u een ongeval hebt, zal de AVP-verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) de schade vergoeden. Dit is geen verplichte verzekering, waardoor een fiets met elektrische trapondersteuning niet verplicht verzekerd dient te zijn. Hoewel vrijwel iedere Nederlander vrijwillig over een AVP-verzekering beschikt, kan het dat een bestuurder deze niet heeft. Het is een situatie die we niet aanbevelen. Verder ontdekt u waarom.

Een uitzondering is er voor de zogeheten speedpedelecs. Het gaat om een elektrische fiets met elektrische trapondersteuning waarmee tot 45 km per uur kan worden gefietst. Hierdoor komt men razendsnel op een bestemming aan. Met dergelijke hoge snelheden neemt het risico op een ongeval echter toe en stijgt ook de mogelijke schade die daarbij wordt aangericht. Het kan daarbij om ernstige letselschade gaan, zoals een hersenletsel. Bij dergelijke fietsen is het dragen van een helm verplicht. Ook moet de snelle fiets met elektrische trapondersteuning over een geel kentekenplaatje beschikken én is een WA-verzekering verplicht.

Onverzekerde elektrische fiets: wie vergoedt de schade?

Bij een klassieke fiets met elektrische trapondersteuning is de AVP-verzekering niet verplicht. Net als bij een klassieke fiets ligt de verantwoordelijkheid dan volledig bij de bestuurder van de fiets. Als hij schade veroorzaakt, zal hij zelf de schade moeten vergoeden. Eventueel kan het slachtoffer een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.

Wel bestaan er wettelijke regels die voor de fiets met elektrische trapondersteuning nuttig zijn. Zo is een gemotoriseerde verkeersdeelnemer vrijwel altijd voor minstens de helft aansprakelijk bij een aanrijding tussen een elektrische fiets en deze gemotoriseerde verkeersdeelnemer. Dat wil ook zeggen dat de verzekeraar van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer (een deel van) de schade aan de elektrische fiets moet vergoeden. Eventueel zal het Waarborgfonds Motorverkeer uitbetalen als de autobestuurder niet over een verzekering beschikt.

Als het niet gaat om een gemotoriseerde verkeersdeelnemer, gelden de klassieke aansprakelijkheidsregels. Dat is bijvoorbeeld het geval als een voetganger een ongeval veroorzaakt. Een onverzekerde elektrische fiets, wie vergoedt de schade? Het is duidelijk sterk afhankelijk van de praktische situatie en van de betrokkenen.

Onverzekerde speedpedelec met elektrische trapondersteuning: wie vergoedt de schade?

Ook bij een speedpedelec gelden de klassieke aansprakelijkheidsregels en zal op basis van de aansprakelijkheidsvraag moeten worden nagegaan wie er aansprakelijk is voor het schadegeval. Bijzonder is dat een speedpedelec niet wordt gelijkgesteld met een fiets, maar met een bromfiets. Het is een van de redenen waarom de WA-verzekering verplicht is. De genoemde aansprakelijkheidsregels zijn nu in het nadeel van de bestuurder van de speedpedelec, want hij draagt een grote verantwoordelijkheid als hij betrokken raakt bij een ongeval met een niet-gemotoriseerd voertuig.

Maar wat nu bij een onverzekerde elektrische fiets, wie vergoedt de schade? Als de bestuurder van de speedpedelec aansprakelijk is en er geen WA-verzekering is, moet hij in principe zelf de schade vergoeden. Dat is nadelig voor het slachtoffer, want het is natuurlijk niet omdat iemand een dure speedpedelec kan kopen dat hij ook de schade kan vergoeden. Ook hier geldt gelukkig dat een slachtoffer een beroep kan doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het is raadzaam om daarbij de hulp van een letseladvocaat in te schakelen.