noodstop in bus en tram van alle tijden

Letselschade door noodstop in bus en tram: van alle tijden

 

Wanneer het fout gaat op de bus of op de tram is er altijd nog de noodstop. Met deze noodstop kan men ongevallen voorkomen. Tram- en busongevallen zijn zo oud als de bus en de tram zelf. Doordat het verkeer steeds drukker is geworden, komen ze frequenter voor. Hoewel een noodstop in bus en tram van alle tijden is, wordt het tegenwoordig vaker gebruikt en is er vaker sprake van letselschade door een noodstop. Want een noodstop kan niet alleen schade voorkomen, maar ook veroorzaken.

 

Letselschade door noodstop in bus en tram is van alle tijden

 

Na de Tweede Wereldoorlog werd het steeds drukker en drukker op de openbare weg. Dat zorgde ervoor dat tram- en buschauffeurs steeds vaker hard op de remmen dienden te staan. Niet toevallig verschenen in het drukke Amsterdam van de jaren zestig de eerste bordjes met de aanmaning om zich goed vast te houden tijdens de rit. Het bleek dat er steeds vaker passagiers vielen door bruusk remgedrag en dus greep de Amsterdamse Tram Maatschappij in. Toen al gaf men aan dat dit vooral komt door het toegenomen verkeer. Het aantal gevaarlijke situaties is toegenomen en dus moet men steeds vaker hard remmen om een ongeluk te voorkomen. "Een keuze tussen twee kwaden", werd het genoemd. Het toont aan dat letselschade door een noodstop in een bus en tram van alle tijden is.

 

Tegenwoordig zijn dergelijke noodstoppen niet alleen afhankelijk van menselijk ingrijpen. Er kan ook automatisch een noodstop plaatsvinden. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij een ongeval met de tram in Den Haag in 2015. Daarbij vond er een automatische remingreep plaats. Deze remingreep dient in principe plaats te vinden als het voertuig te snel rijdt, maar dat was volgens een woordvoerder van de HTM niet het geval. Er zou sprake zijn geweest van een technisch defect. Uiteindelijk zorgde het ongeval met de tram in Den Haag voor twee gewonden. De chauffeur was erg geschrokken.

 

Letselschade door noodstop in bus en tram voorkomen

 

Hoewel letselschade door een noodstop in bus en tram van alle tijden is, wil dat niet zeggen dat we dat maar voor lief moeten nemen. Er zijn heel wat manieren om letselschade te voorkomen. In de eerste plaats helpt het als chauffeurs defensiever rijden. Dat lukt natuurlijk enkel als de bus tijden en tram tijden hierop zijn afgestemd, zodat de bestuurders geen onnodige druk ervaren. Daarnaast kan sensibilisering helpen te voorkomen dat er letselschade optreedt, zoals men het ook in de jaren zestig in Amsterdam deed. Denk bijvoorbeeld aan inzittenden waarschuwen voor de gevolgen van een noodstop en hen aansporen om zich altijd goed vast te houden. Het plaatsen van voldoende zitplaatsen en grijppunten blijft uiteraard ook belangrijk.

 

Tegelijkertijd zijn er tegenwoordig ook veel meer technische mogelijkheden om letselschade ten gevolge van een noodstop te voorkomen. Het gaat dan om speciale sensoren en slimme remmen die sneller ingrijpen of die slimmer remmen. In plaats van een enkele harde stop zal de tram in 12 tijden remmen of zal de tram in 15 tijden remmen, terwijl het toch op het gepaste moment tot stilstand komt. Hoewel letselschade door een noodstop in bus en tram van alle tijden is, mogen we ons daar dus niet achter verschuilen.

 

Ten slotte gaat het natuurlijk ook om een collectieve verantwoordelijkheid. Zo klaagden bij bedrijven als Syntrus, RET, GVB, HTML en Connexion tram- en busbestuurders eerder al over fietspiraten en appende fietsers. Jongeren die appen en fietsen als een kip zonder kop zouden ervoor zorgen dat men vaker de noodrem moet gebruiken. Daarom pleit men ervoor dat hier strenger op wordt gecontroleerd en dat kinderen al op de basisschool les krijgen over het gevaar van mobieltjes in het verkeer en op de fiets. Hoewel letselschade door een noodstop in bus en tram van alle tijden is, is de afleiding tegenwoordig extra groot en dat vergroot natuurlijk het risico.

 

Schadevergoeding bij letselschade door een noodstop in bus of tram

 

Dat letselschade door een noodstop in bus en tram van alle tijden is, merkt ook onze letselschade advocaat. Jaarlijks zijn er letselschadeslachtoffers door te betreuren. Dit gaat van schrammen over een dubbele whiplash tot veel ernstigere ongevallen. Gelukkig hebben slachtoffers recht op een schadevergoeding. De vervoerder heeft een zorgplicht, een plicht om u veilig naar uw bestemming te brengen. Meestal is de vervoerder dan ook aansprakelijk. Ook als men rechtmatig de noodstop gebruikt om een aanrijding te voorkomen, kunt u als schuldloze derde een schadevergoeding krijgen. Het maakt daarbij niet uit wie er al dan niet aansprakelijk is. Het is net omdat letselschade door een noodstop in bus en tram van alle tijden is, dat men vaak heel goed is verzekerd.

 

Wacht hoe dan ook niet te lang met de aansprakelijkheidsclaim, want er geldt een korte vervaltermijn. Noteer na het ongeval steeds het nummer van de bus of de tram, het traject en het tijdstip. Noteer ook de contactgegevens van ooggetuigen en maak een print van de OV-chipkaartgegevens. Laat u bovendien zo spoedig mogelijk onderzoeken door een arts en schakel zo snel mogelijk een letselschadeadvocaat in. Het is namelijk niet omdat een noodstop in bus en tram van alle tijden is, dat u de opgelopen letselschade maar voor lief moet nemen.

Reactie plaatsen