“Mediation is positief werken aan een oplossing, niet achterom blijven kijken.”

Een interview met Nicole Bastiaans, mediator in letselschadezaken.

Na jarenlange ervaring als advocaat breidde Nicole Bastiaans van SAP Letselschadeadvocaten haar werkterrein in 2015 uit. Als mediator staat ze tussen de partijen en helpt ze schijnbaar uitzichtloze zaken tot een goed einde te brengen. Waarom deze stap?

Je doet het al meer dan 20 jaar uitstekend als letselschadeadvocaat. Waarom nu ook mediation?

“Ik denk dat mediation een goede methode is om in langlopende of complexe zaken tot een oplossing te komen. Naar de rechter gaan vind ik vaak geen logische stap. Partijen komen er met de juiste begeleiding in veel gevallen ook uit. Ik richt me in letselschadezaken altijd op de onderlinge relaties, niet alleen op de inhoud. Want ik zie dat het juist in de communicatie vaak misgaat. Als mediator probeer je de partijen weer op een positieve manier met elkaar in gesprek te krijgen.”

Welke eigenschappen moet je als mediator hebben?

“Je moet je kunnen inleven in de standpunten van de partijen. En je moet kunnen luisteren, iedereen de ruimte geven om zijn verhaal te doen. Verder moet je een goed gevoel hebben voor sfeer en sentimenten. Wat wil het slachtoffer nou écht? Vaak is de onderstroom anders. Die diepere gevoelens, daar probeer ik achter te komen, want daar ligt de basis voor de oplossing.”

Ligt die oplossing niet gewoon in de hoogte van het geldbedrag? Het slachtoffer wil zoveel mogelijk incasseren en de verzekeraar zo weinig mogelijk betalen…

“Vaak is het het slachtoffer niet in de eerste plaats om het geld te doen. Hij of zij is in een onzekere situatie terechtgekomen. Kan ik straks nog in mijn huis blijven wonen? Kan ik de studie van mijn kind nog betalen? Dat soort problemen. Dat geeft een andere draai aan het gesprek, niet het geldbedrag maar het wegnemen van de onzekerheid is het doel.”

En bereik je dat doel dan ook?

“Meestal wel.”

Hoe doe je dat?

“Het begint met een goede voorbereiding. Ik ga op zoek naar haakjes, aanknopingspunten waarmee we het gesprek in kunnen. En als het gesprek eenmaal loopt, werken we naar de oplossing toe. Ik vraag de partijen om vooruit te kijken. Hoe komen we er samen uit? Ik fungeer daarbij als ijsbreker. Belangrijk is dat partijen elkaar gaan begrijpen. Vaak blijkt dat de standpunten veel minder ver uit elkaar liggen dan gedacht.”

Wat voor een mediator ben je? Heb je een tactiek?

“Ik ben geen hardliner, die aanpak werkt volgens mij niet bij een mediation. Ik sta naast de partijen, nooit tegenover ze. Belangrijk is dat we de dialoog met elkaar aangaan en daarin respect voor elkaar blijven houden. Ook als je het niet met elkaar eens bent. Ik zoek het juiste moment uit om vragen te stellen en eventueel bij te sturen. En zo werk ik naar een oplossing.”

En pakt dat goed uit?

“Het werkt bijna altijd. Meestal komen we in een sessie van een dag of een dagdeel tot een oplossing waar alle partijen tevreden mee zijn.”

Wanneer is een mediation geslaagd?

“Een mediation levert doorgaans geen winnaar op, partijen moeten concessies doen. Het gaat erom dat ze met een goed gevoel naar huis gaan. Ik vraag altijd hoe ze de dag hebben ervaren. Het slachtoffer is opgelucht dat er een einde aan de slepende zaak komt. En de verzekeraar is blij dat hij een oplossing heeft kunnen bieden waar het slachtoffer tevreden mee is. Als we dat bereiken, ga ik ook met een goed gevoel naar huis.”