De 290 meter lange Costa Concordia voer vlakbij het eiland Isola del Giglio voor de kust van Toscane en raakte daar een rots. Door de aanvaring ontstond een scheur van tientallen meters lang in de romp. Het schip maakte water en kapseisde. Vermoedelijk zijn 32 mensen omgekomen.

Enkele overlevenden hebben juridische bijstand gevraagd van SAP Advocaten. Dat is niet verwonderlijk nu er voor de juridische afhandeling van de schade meerdere mogelijkheden zijn.

Zo kan de schade mogelijk verhaald worden op de Italiaanse rederij, op de eigenaar van het schip die gevestigd is in Miami of op de Nederlandse reisorganisator waar de tickets zijn geboekt. De schade kan mogelijk ook verhaald worden op de kapitein, maar daar zal waarschijnlijk niets te halen zijn.

De keuze op welke partij de schade verhaald gaat worden bepaalt in belangrijke mate welk recht van toepassing is (bijvoorbeeld Nederlands recht of Italiaans recht). Het recht dat van toepassing is bepaalt vervolgens hoe de schade moet worden berekend. In elk land verschilt dat. Ook de hoogte van de vergoedingen lopen erg uiteen. Zo kent Italie over het algemeen een hogere smartengeldvergoeding dan Nederland. De smartengeldvergoeding in Amerika is weer veel hoger dan in Italie. Kortom, er zullen belangrijke keuzes gemaakt moeten worden, waarbij wij in overleg treden met ondermeer onze Amerikaanse collega advocaten.

Op televisie
Een overzicht van enkele toonaangevende zaken waar wij aan hebben gewerkt of nog steeds aan werken.

Hart van Nederland: Overlevenden niet welkom bij herdenking ramp Costa Concordia

BNR Nieuwsradio: Schadevergoeding voor Nederlanderse passagiers Concordia

Hart van Nederland: Proces tegen kapitein Costa Concordia begint

Artikelen
Een overzicht van enkele toonaangevende zaken waar wij aan hebben gewerkt of nog steeds aan werken.

Trouw: Het merendeel van de 42 Nederlanders aan boord van de Costa Concordia, heeft inmi...

Volkskrant: Alle dossiers Costa Concordia afgewikkeld

NU.nl: Meeste Nederlandse passagiers Costa Concordia kregen geld