Advocaten vormen front tegen Boeing
23 oktober 2009 

Advocaten vormen front tegen Boeing

TROUW | Amerikaanse advocaten trekken gezamenlijk op in de zaak tegen vliegtuigbouwe Boeing rondom het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines bij Schiphol.

De Amerikaans advocatenkantoren die de zaak voor de slachtoffer van het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines bij Schiphol doen, vormen één blok tegen Boeing. Ze verwijten de Amerikaanse vliegtuigbouwer dat onderdelen van het neergestorte vliegtuig gebrekkig functioneerden en nalatigheid in het onderhoud van de apparatuur.
De eerste procedure waarvoor de advocaten een gezamenlijke strategie bepaalden, heeft volgende maand plaats in Chicago. Dan leggen de advocaten aan de rechter een schadeclaim voor. In de VS liggen de schadevergoedingen in zulke zaken veel hoger dan in Nederland, vandaar dat ze daar procederen.
“De Nederlandse advocatenkantoren werken samen met Amerikaanse kantoren, omdat Nederlandse advocaten geen rechtszaken in de VS mogen doen, net zomin als Amerikanen dat in Nederland mogen”, legt letselschadeadvocaat John Beer uit, die een deel van de slachtoffers vertegenwoordigd.
De Amerikaanse advocaten doen de zaak in de VS namens alle Nederlandse betrokken advocatenkantoren. De meeste slachtoffers worden vertegenwoordigd door Beer Advocaten in Amsterdam en SAP Letselschade Advocaten in Amersfoort. Zij hebben samen zestig cliënten. Daartoe behoren Nederlanders, Turken, een Syriër, een Saoediër en een Amerikaan.
Tijdens de eerste procedure, die tot de zomer van volgend jaar kan duren, kunnen de partijen ook tot een gunstige schikking komen. Beer: “Als het echt op een inhoudelijke rechtszaak uitdraait, is het voor beide partijen onzeker wat de uitkomst zal zijn. Bij een schikking niet.”
Ondertussen is in Nederland de Onderzoeksraad voor Veiligheid nog bezig met het onderzoek naar het ongeluk. Het eindrapport wordt in februari verwacht.
Bij het vliegtuigongeluk op 25 februari van dit jaar kwamen negen mensen om en raakten 86 inzittenden gewond. De oorzaak is volgens de onderzoeksraad waarschijnlijk een defecte linker radiohoogtemeter. Dat apparaat gaf een verkeerde hoogte aan waardoor de gashendels werden beïnvloed en de automatische piloot dacht dat het vliegtuig moest landen.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.